KEANE

Tim’s Strangeland track-by-track: #2 Silenced By The Night 01 May 2012

2 – SILENCED BY THE NIGHT          LEER ESTO EN ESPAÑOL

Towards the end of 2009 I started to feel that I really wasn’t writing enough songs. The touring for Perfect Symmetry made it hard to find time to write, and between trying to finish Night Train and write a few songs for Mt Desolation I realised that I wasn’t making any progress on the new Keane album. I had read an interview with the band Doves where they mentioned a book called The Frustrated Songwriter’s Handbook, which basically suggests sitting down at an appointed time with some friends and trying to write 20 songs (each) in 12 hours. So Jesse and I tried this a few times over the next couple of years – I wrote about 70 songs that way and a lot of the songs for Strangeland came out of that process. Silenced By The Night was one of them.

I had been watching Peter Bogdanovich’s fantastically inspiring documentary about Tom Petty, and I was interested in the way he often uses the same chord sequence over and over again, changing the melody over the top to make different sections (U2 do this a lot too!). Anyway, when you’re doing this intensive writing thing you have to grab at inspirations quickly so I thought I would try the repeating chord thing, and that became the hypnotic piano riff in Silenced By The Night. I think the pace of it instinctively made it feel like a ‘driving’ song, and I’ve always loved driving at night, so the verse lyrics came from that. I couldn’t find a phrase for the chorus and was running out of time, so I looked over the back of the piano and say a copy of Patrick Humphries’ biography of Nick Drake. I remembered a passage in it about how when people get very depressed things can seem utterly hopeless in the middle of the night, but then when the morning comes life seems a little more manageable again. So the idea of trying to make it through the night to the dawn became the chorus of the song.

Tim

2 – SILENCED BY THE NIGHT           READ IN ENGLISH

A finales del 2009 empecé a sentir que no estaba componiendo suficientes canciones. La gira de Perfect Symmetry me hacía difícil componer y entre intentar terminar Night Train y componer algunas canciones para Mt Desolation me di cuenta que no estaba progresando con las canciones del disco de Keane. Había leído una entrevista de la banda Doves donde se mencionaba un libro que habían leído, The Frustrated Songwriter’s Handbook, que básicamente sugiere que te sientes a un hora previamente establecida con amigos y que cada uno intente componer 20 temas en doce horas. Jesse y yo lo intentamos un par de veces en los dos años siguientes – Yo compuse 70 canciones de este modo y muchos de los temas de Strangeland surgieron de ese proceso. Silenced By The Night es una de ellas.

Había estado viendo el fantástico documental de Peter Bogdanovich sobre Tom Petty, muy inspirador, me interesaba su uso frecuente de la misma secuencia de acordes, siempre cambiando la melodía totalmente para hacer diferentes secciones (¡U2 usa este recurso muchísimo también!). En cualquier caso, cuando estás dedicado a componer de forma exhaustiva te tienes que agarrar a fuentes de inspiración de forma rápida, así que pensé en intentar el recurso de la repetición del acorde y se convirtió en un loop de piano hipnótico en Silenced By The Night. Creo que su discurrir, su ritmo hace que de forma natural se convierta en un tema ideal para conducir y a mi me encanta desde siempre conducir de noche, así que el estribillo viene de ahí. No daba con una frase para el estribillo y se me acababa el tiempo, se me ocurrió mirar por detrás del piano y vi una copia de la biografía de  Nick Drake de Patrick Humphries. Recuerdo un pasaje del libro en el que se menciona como cuando las personas están muy deprimidas, todo les parece totalmente irremediable durante la noche, al legar el día, todo se ve menos negro de nuevo. Así que la idea de intentar pasar de la noche al amanecer se convirtió en el estribillo de la canción.

Tim

Newsletter Sign Up